Google Tag Manager is waarschijnlijk een term die je al vaker voorbij hebt horen komen. Het is een tool van Google die al enige tijd bestaat, maar waarschijnlijk nog door (te) weinig mensen gebruikt wordt. Wanneer je een webshop hebt, is het zeker met de komst van Google Analytics 4 een must om Google Tag Manager te installeren voor jouw bedrijf. Nu de vraag: ‘Wat is Google Tag Manager precies en hoe kun je dit gebruiken voor jouw bedrijf’? In deze blog geef ik je antwoord op deze vragen én laat ik je zien hoe je Tag Manager zelf kunt installeren. Naast dat je veel informatie in deze blog kunt vinden, kun je dus ook direct aan de slag. Hoe handig is dat!
Wat is Google Tag Manager?
De naam zegt het al, Google Tag Manager kun je gebruiken voor tags. Welke tags dan? De tags die je plaatst op je website om bepaalde data te verzamelen. Met Google Tag Manager kun je eenvoudig zelf tags op je website plaatsen en vervolgens makkelijk aanpassen en beheren. Voordat je hiermee begint is het belangrijk dat je een Google Tag Manager code op alle pagina’s van je website plaatst. Normaal plaats je per tool, zoals Google Analytics of Google Ads een aparte code per tool op de website. Bij het installeren van Google Tag Manager is dat verleden tijd, want vanaf nu kun je alle tags toevoegen aan de container van de Google Tag Manager.